Anna aikaa

08.09.2024

Kilo terästä tai rautaa maksaa rautakaupassa arviolta vain pari euroa. Kun seppä takoo kilosta rautaa neljä 250 gramman hevosenkenkää, niin hän pyytää niistä kymmenen euroa kappaleelta. Samasta määrästä koneistaja tekee 500 kappaletta hienoja ompelukoneen neuloja a' 5€ ja kilohinnaksi materiaalille tulee jopa 2500€. Mutta jos kelloseppä muokkaa teräksestä osia arvokelloon ja kokoaa niistä seitsemän sveitsiläistä rannekelloa, niin yhdelle kilolleterästä voi tulla arvoa jopa yli satatuhatta euroa.

Aine oli kaikissa esimerkeissä sama, mutta se mihin käyttöön materiaali muokattiin ja kuinka paljon aikaa sen työstämiseen käytettiin, se ratkaisi materiaalin arvon.

Me ihmisetkin olemme Jumalan käsissä materiaalia. Jeremiaan kirjassa ja Uudessa Testamentissa ihmisiä verrataan saveen, jota Jumala muokkaa kuin savenvalaja. Valaja taivuttelee materiaalia ja tekee savesta astioita sekä juhlallisempaan ja arkisempaan käyttöön. Valaja päättää minkälaista astiaa Hän suunnittelee tekevänsä. Yleensä jokainen käsityöammattilainen pyrkii hyvään ja kauniiseen lopputulokseen, mutta materiaalillakin on oma osuutensa prosessissa. Jos savi ei taivu savenvalajan käsissä ja notkistu, niin valajakaan ei pysty muokkaamaan niistä juhlapöydän kauneimpia astioita.

Välillä seurakunnan hengellisissä opetuksissa haastetaan uskovaisia pyrkimään olemaan Jumalan "käytössä" ikään kuin astioina. Opetuksen voi helposti kuulla myös siten, että Jumala on päättänyt suvereenisti sinun hengellisen tehtäväsi ja tekee kohdallasi "omistajana" mitä haluaa. Mutta tämä ei ole totta, vaan meillä jokaisella on oma osuus Jumalan työpöydällä. Me voimme "savena" suostua taivuteltavaksi eli valita nähdä vaivaa hengellisen elämämme kasvun eteen. Jumala ei tee meistä väkisin mitään. Toiseksi, jos haluat, että sinusta tulisi astia jaloa käyttöä varten, niin anna aikaa rukoukselle. Tämä maailma huutaa, että aika on rahaa, ota omaa aikaa ja toisaalta se tarjoaa loputonta viihdettä ajan täyttämiseksi. Aika on ohi kiitävää ja arvokasta meille uskovaisillekin, siksi ajan antaminen on kallis uhri Jumalan edessä. Rukous ei ole pelkästään asioiden pyytämistä vaan rukouksen kautta mielesi ja koko ajattelusi uudistuu. Edes aikaa vievät hengelliset palvelutehtävät eivät ole Jumalan silmissä niin tärkeitä kuin se, että olet Hänen edessään ensin rukouksessa. Jeesus rukoili jatkuvasti ja haastoi opetuslapsiaankin siihen ja nuhteli heitä siitä, että he valitsivat Getsemanessa mieluummin nukkumisen.

Jos haluat olla korkeasti hyödyllinen Jumalan valtakunnan työssä, niin anna aikaasi rukoukseen sekä uskovien yhteyteen ja älä luovuta. Joskus on vaikeaa, mutta muista, raudastakin tulee terästä vasta sitten, kun se on käynyt monta kertaa tulisessa ahjossa. Jos et jaksa aina tsempata yksikseen, niin raahaa itsesi seurakuntaan, se on meille kaikille paras latauspaikka, jossa voimme uudistua. Tule mukaan, Jeesuskin on siellä.

Jere Riikonen on aktiivi seurakuntalainen Porvoosta, joka on mukana vanhemmiston työskentelyssä, sekä kunnallis- ja aluevaltuutettu ja ympäristöalalla toimiva merianalyytikko.

Jere Riikonen