Ei enää koskaan!

23.01.2024

"Ei koskaan enää!" - Holokaustin muistopäivän pohdintoja

Vuosi sitten, holokaustin muistopäivänä, aloitin blogikirjoitukseni sanoilla: "Kuinka tällainen kauheus oli mahdollista Toisen maailmansodan aikaan?" Siitä on nyt kulunut 85 vuotta. Viimeisen vuoden aikana maailmalla on tapahtunut hirvittäviä asioita, ja juutalaisvastaisuus on saavuttanut ennätystasot.

7.10.2023 Israelin ja Gazan rajalla terroristijärjestö Hamasin taistelijat tekivät aukon rajamuuriin ja hyökkäsivät siviilien kimppuun Israelin puolella. Monet videot osoittavat, että heidän perässään seurasi palestiinalaisia siviilejä.

Musiikkifestivaaleilla ja kibbutseissa oleskelevat nuoret ja perheet, vauvoista vanhuksiin, joutuivat hyökkäysten kohteeksi. Heitä ammuttiin, ja holokaustin selviytyjät sekä nuoret joutuivat pakenemaan turvahuoneisiin, joissa heitä kohtasi kauhistuttava loppu. Yhtenä päivänä tapettiin 1136 ihmistä ja otettiin satoja panttivankeja – se oli pahin pogromi holokaustin jälkeen, tapahtuen vielä Israelin omalla maaperällä.

Samanaikaisesti jotkut selittelijät väittivät, että "vastarinta on oikeutettua, koska Gaza on Israelin avovankila". Mutta voiko tämä oikeuttaa terrorin? Toiset väittävät, että Israel on miehittänyt Palestiinaa 56 tai 75 vuotta, riippuen siitä, minkä historiallisen rajan he valitsevat. Tämä näkemys heijastuu iskulauseessa: "From the river to the sea, Palestine will be free" (Joelta mereen Palestiina vapaaksi).

Israelilaiset ovat ilmaisseet pettymyksensä maailman asenteisiin: "Luulimme, että maailma ymmärtäisi nyt terrorismin, jota vastaan olemme taistelleet vuosia. Toivoimme, että he puolustaisivat oikeuttamme olla olemassa." Valitettavasti asenteet kääntyivät jälleen juutalaisia vastaan, johtaen jopa fyysiseen väkivaltaan. Mikä saa tämän vihan nousemaan?

Antisemitismin juuret ovat syvällä ihmiskunnan historiassa, vihassa Jumalan valintaa kohtaan ja kapinassa Jumalaa vastaan. Juutalaisvastaisuus on ilmennyt kautta historian, aina Beetlehemin poikalapsista ja Egyptin Mooseksesta, Persian Haamanin säädöksistä, Rooman Tiituksen ja Hadrianuksen toimiin, aina natsi-Saksan holokaustiin saakka.

Kysymys kuuluu, miksi juutalaisia vihataan edelleen? He ovat Jumalan valittu kansa, ja Israelin valtio on syntynyt "yhdessä yössä" 14.5.1948, osoittaen Jumalan suuruuden. Nykyaika näyttää ihmiskunnan kapinaa Jumalaa vastaan, mutta Raamatun profetiat ovat toteutumassa. Jeesuksen paluu on lähellä, ja on aika valita puolensa.

Kysy rohkeasti neuvoa maailmankaikkeuden Luojalta. Totuus tekee sinut vapaaksi.

Holokaustin muistopäivää vietetään lauantaina 27.1.2023. Porvoon seurakunnat järjestävät tilaisuuden Vapaaseurakunnassa (Sibeliuksen bulevardi 31) klo 11-16, sisältäen Risto Huvilan luennon klo 14.

Kirjoittaja on Johanna Kotipelto