Ensimmäinen

02.01.2024

Vuoden ensimmäisen päivän pyhitys Jumalalle ja Jumalan nimelle

Vuoden ensimmäinen päivä on ainutlaatuinen monessa suhteessa. Se ei ainoastaan käännä sivua vanhasta vuodesta uuteen, vaikka tuo mukanaan uuden alun ja toivon tulevasta. Tämä päivä on myös erityinen kristillisessä perinteessä, sillä se on omistettu Jumalalle ja Hänen nimelleen, Jeesukselle.

Historiallisesti 1. tammikuuta on vietetty monin eri tavoin, mutta kristillisessä kalenterissa se on päivä, joka on pyhitetty Jumalan kunniaksi. Tämä päivä on usein nimistä tyhjä, mikä symboloi sitä, että aika ja kaikki sen hetket kuuluvat ensisijaisesti Luojallemme. Se muistuttaa meitä siitä, että ennen kuin aloitamme uuden vuoden kiireet, meidän tulisi pysähtyä ja antaa kunnia sille, joka on kaiken ajan ja elämän alku ja loppu.

Uuden vuoden lupaukset ja hengellinen uudistuminen

Monille meistä uuden vuoden ensimmäinen päivä on aikaa asettaa tavoitteita ja tehdä lupauksia tulevalle vuodelle. Kristillisessä yhteisössä tämä päivä tarjoaa mahdollisuuden hengelliselle uudistumiselle ja sitoutumiselle syvempään suhteeseen Jumalan kanssa. Se on hetki, jolloin voimme hiljentyä miettimään menneen vuoden tapahtumia ja oppia niistä, samalla kun suuntaamme katseemme tulevaan toivossa ja luottamuksessa.

Yhteisön ja yhteyden merkitys

Vaikka vuoden ensimmäinen päivä onkin yksilöllinen kokemus, se on myös yhteisöllinen. Seurat, kirkot ja hengelliset ryhmät kokoontuvat usein yhteen kiittämään menneestä vuodesta ja rukoilemaan tulevan puolesta. Tämä yhteenkuuluvuuden tunne vahvistaa yhteisön siteitä ja muistuttaa meitä siitä, että emme ole yksin matkallamme. Yhdessä voimme kohdata tulevan vuoden haasteet ja mahdollisuudet, tukien toisiamme ja kasvattaen uskoamme.

Pohdinnan hetki

Vuoden ensimmäisen päivän vietto ilman nimipäivää kutsuu meidät kaikki hiljentymään ja pohtimaan syvemmin elämämme suuntaa ja tarkoitusta. Se haastaa meidät asettamaan Jumalan ensimmäiseksi kaikessa mitä teemme ja etsimään Hänen tahtoaan elämämme jokaiselle alueelle. Tämä päivä muistuttaa meitä siitä, että aika on arvokas lahja, ja miten käytämme sen, heijastaa syvintä suhdettamme Luojaamme.

Vuoden ensimmäinen päivä on siis paljon enemmän kuin vain kalenterivuoden vaihtuminen. Se on kutsu uuteen alkuun, uuteen toivoon ja uuteen elämään Jumalan johdatuksessa. Se on päivä, jolloin voimme yhdessä tai yksin, hiljentyä, kiittää, ja suunnata katseemme kohti tulevaa, muistaen, että jokainen päivä on lahja ja jokainen hetki on mahdollisuus elää täysillä sitä elämää, jonka Jumala on meille suunnitellut.

Mertsi Medi Ärling

Kirjoittaja toimii seurakunnassa sosiaalisen median sisällöntuottajana. Erityisiä kiinnostuksen kohtia hänelle ovat diakoniatyön kautta toisten palveleminen ja viestinnän kautta vaikuttaminen.