Identiteetti - Syty Sanasta

28.10.2023

Syty Sanasta alkoi aiheella: "Miten tulkita Raamattua?" ja sen takia aloitamme tämän kerran opetuksen myös eksegetiikan avulla kysymyksillä: Minkälainen Rooman seurakunta oli? Mihin tarpeeseen kirje vastasi Roomassa? Miksi Rooma tarvitsi kaiken sen mitä Paavali kirjoitti? eli mitä kirje puhui sen ajan ihmisille? Eksegetiikka = Raamatun historiallista selittämistä osana oman aikansa kulttuuriympäristöä.

Eli eksegeettinen kysymys kuuluu: "Mitä teksti tarkoitti omassa historiallisessa tilanteessa ja mitä kirjoittajat sillä alun perin tarkoittivat?" Hermeneuttinen kysymys kuuluu: "Mitä sama teksti merkitsee nykypäivän ihmiselle?"

Hermeneutiikan avulla taas tutkimme, mitä Roomalaiskirje puhuu tämän ajan ihmisille. Jos eksegetiikka selittää kirjoituksen historiallisen tilanteen, niin hermeneutiikka taas siirtää sen historiallisen merkityksen pohtimalla, mitä se merkitsee nykypäivän kannalta


Kertaus: Paavali kirjoitti kirjeen Rooman seurakunnalle, joka oli ollu jo jonkin aikaa olemassa. Seurakunta koostui Juutalaisista ja pakanoista. Yhdessä vaiheessa sitten keisari Claudius käski kaikkia juutalaisia poistumaan Roomasta, kunnes n. 5 vuoden jälkeen juutalaisten, myös messiaanisten, sallittiin palata. Tuona aikana seurakunta oli muuttunut. Juutalaiset tavat olivat jääneet pois. Juutalaiset palattuaan alkoivat väittelemään pakanoiden kanssa siitä, että pitäisikö pakanoiden viettää sapattia, syödä kosher ruokaa ja ympärileikkauttaa itsensä ym. 

Mikä oli vallitseva tilanne Roomassa?

Rooman seurakunta oli jakautunut, Paavali halusi kirjeellään yhdistää seurakunnan. Kirje rohkaisee uskovia, jotka elivät tässä kovassa, julmassa ja synnin turmelemassa kaupungissa. Mutta kirjeen kirjoittamisen syy ei ollut Rooman kaupungissa, vaan seurakunnan sisäisessä tilassa.

Kun seurakunta syntyi, uudet uskovat sitoutuivat aivan uudenlaiseen seurakuntaelämän rytmiin. "He pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa" (Ap.t.2:42). Mutta enää ei ollut niin. Seurakunta oli jakautunut ja se sattui Paavalin paimenen sisimpään. Hän halusi uudestaan yhdistää tuon jakautuneen seurakunnan.

Kertaus 1:1-17

Paavali esittelee itsensä Jumalan nimittämänä apostolina, joka julistaa Evankeliumia Jeesuksesta. Kuinka Hän/Jeesus on Israelin Messias, joka nousi kuolleista. Kuinka Jeesus on Jumalan poika ja kansojen kuningas. Ja kuinka Hän nyt kutsuu koko ihmiskuntaa tulemaan luokseen rakastavan armonsa alle.

Evankeliumi = Jumalan Voima pelastaa ihminen ja paljastaa Jumalan vanhurskauden.

Vanhurskaus = 

1. Hän tekee aina sitä mikä on oikeudenmukaista ja oikein.

2. Hän on Uskollinen lupauksilleen

Nyt Paavali kirjoittaa, että Jeesuksen elämä osoittaa, kuinka Jumala on tehnyt näitä molempia. Hän on ollut meille oikeudenmukainen ja uskollinen.


Roomalaiskirje 1:18-5:11

4 pääkohtaa: 1 ongelma, 2 Israel, 3 ratkaisu 4 käytäntö


1) ongelma. 1:18-32.

  • Paavali aloittaa pitkällä selostuksella, jossa hän käytännössä mukailee 1. Moos. 3:1-11 kohtaa, joka kertoo ihmisen syntiinlankeemuksesta.

    • "...Hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa, koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet…" Room. 1:20-21


  • Paavali kertoo kuinka Kaikki kansat ovat kietoutuneet synnin ja itsekkyyden ansaan. Ihmisen sydän ja mieli ovat menneet rikki 1:28 ("niin Jumala hylkäsi heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan"), Paavali jatkaa, olemme kääntyneet pois Jumalan luota ja alkaneet palvoa epäjumalia.

    • "ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi." Room. 1:23

  • Eli yritetään Jumalan luomista eläimistä ja ihmisistä löytää suurempia merkityksiä, kuin niissä oikeasti on 1:22 "Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet" ja antavat luodulle, eivätkä Jumalalle, kunniaa ja palvontaa 1:25 "nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa…"

  • Jotkut saa energiaa kivistä, jotkut palvovat äiti maata, toiset maahan pudonnutta meteoriittia, toiset evoluutiota, jotkut palvovat gurua/menestyvää ihmistä jolla on taitoja ja puhuu viisaita

  • Tästä seuraa vääristymä meidän minuuteen ja se aiheuttaa tuhoisaa käyttäytymistä

  • Joten mitä jää jäljelle meidän minuuteen ja ihmisyyteen? Se että olemme syyllisiä kaikkiin syytöksiin oikeudenmukaisen ja uskollisen Jumalan edessä


2) Israel 2:1-3:9

  • Johon Israelin kansa saattaisi sanoa: Tuohan on hyvä asia meidän kannalta. Jumala valitsi meidät kaikkien kansojen joukosta. Hän vapautti meidät Egyptin orjuudesta, Hän antoi meille lain eli Tooran, kuten sapatin ja kosher ruuan ja ympärileikkauksen; ja nämä kaikki yhdessä osoittavat meille kuinka elää Jumalalle kelvollisena pyhinä ihmisinä.

  • Mutta Paavali sanookin, että eipäs nyt kiirehditä asioiden edelle; Hän alkaa muistuttamaan lukijoita Tooran/vanhan testamentin kohdista, jotka osoittavat, että Israel oli aivan yhtä syntinen ja epäjumalan palvontaan taipuvainen ja moraalisesti mätä kuin kaikki muutkin kansat.

  • Israel on itse asiassa enemmän syyllinen, kuin muut kansat, Paavali kirjoittaa, koska heillä on Toora ja heidän tulisi tuntea laki paremmin.

  • "Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?" Joh. 5:46-47

  • "Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskaukses… joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa?" Room. 2:17 ja 23

  • "...Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla" Room. 3:9

  • Joten Paavali tekee yhteenvedon: Koko ihmiskunta, kaikki kansat, pakanat ja israelilaiset ovat toivottomasti kahlittuna syntiin ja ovat syyllisiä Jumalan edessä.


3) Ratkaisu 3:10-31

  • Mutta se ei ole viimeinen sana; hyvä uutinen on se, että Jeesus on Jumalan vastaus kaikkeen tähän. Sen sijaan, että Jumala pitäisi ihmiskuntaa syyllisyyden kahleissa, Jeesus tuli Israelin messiaana, kuolemaan jokaisen ihmisen puolesta, uhrina syntien edestä. Meidän edustajana Jeesus otti kaiken sen oikeudenmukaisuuden seurauksena koituneen synnin, kivun ja kuoleman,

  • "hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." ilmest. 21:4.

  • Jonka me olemme aiheuttaneet tässä maailmassa. Ja hän voitti kaiken sen nousemalla ylös kuolemasta; Hänen uusi ylösnousemus elämä tekee sen mahdolliseksi meille kaikille.

  • Jeesus tuli sellaiseksi mitä me olemme, jotta me voisimme tulla siksi mitä Hän on

  • Ja kaikki tämä on sitä mitä Paavali tarkoittaa, kun hän sanoo; kuinka Jumala oikeuttaa ne, jotka uskovat ja luottavat Jeesukseen

  • "se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat;..." Room. 3:22

  • Nyt Paavali ottaa käyttöön uuden termin; Uskon kautta vanhurskauttaminen; Se liittyy Jumalan vanhurskauteen ja tarkoittaa kirjaimellisesti "julistaa vanhurskaaksi".

  • Vanhurskauttamisen kautta meille annetaan uusi identiteetti/asema, sen tähden mitä Jeesus teki meidän puolestamme. Sen sijaan, että Jumala näkisi meidät syyllisinä, Jumala julistaa, että tämä ihminen on oikeanlaisessa suhteessa Hänen kanssa ja hänelle on annettu anteeksi.

  • Vanhurskauttamisen tuloksena on syntynyt uusi perhe: ihminen joka uskoo ja luottaa Jeesukseen, hänelle on annettu paikka Jumalan kanssa liitossa olevan perheen joukossa

  • Vanhurskauttamisen seurauksena syntyy myös uusi tulevaisuus: Josta Jumalan armosta, alkaa uusi matka elämänmuutokseen

  • Joten kaikki nämä kolme uutta asiaa ovat Jumalan lahjoja, niille jotka uskon kautta ovat Kristuksessa "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja —" Ef. 2:8


4) Käytäntö 4:1-5:11

  • Joten tämä johdattaa Paavalin, luvussa 4, tutkimaan sitä valtavaa vaikutusta, jota tästä kaikesta seuraa. Kuka voi olla osana Jumalan uuden liiton perhettä?.

  • Paavali palaa takaisin kertomukseen Aabrahamin elämästä 1. Moos. 15 luvusta. Ennen kuin yhtään Tooran lakia oli annettu Israelille, Aabraham oli jo vanhurskautettu Jumalan edessä.

  • KUINKA?

  • Jumala lupasi, että Aabrahamista tulisi kansojen isä ja että kaikki kansat tulisivat siunatuiksi hänen jälkeläistensä kautta.

  • "...Katso taivaalle ja lue tähdet, jos ne taidat lukea". Ja hän sanoi hänelle: "Niin paljon on sinulla oleva jälkeläisiä". Ja Abram uskoi Herraan, ja Herra luki sen hänelle vanhurskaudeksi" 1. Moos. 15:5-6 (oikeudenmukaisuus ja uskollisuus)

  • Mutta Aabraham ja hänen vaimonsa olivat hyvin vanhoja, eikä heillä ollut mahdollisuutta saada lapsia

  • Joka tapauksessa Aabrahamilla oli vahva usko ja luottamus Jumalan lupaukseen. Joten Jumala julisti hänet vanhurskaaksi. Ja nyt Paavali sanoo Aabrahamin tulleen Jumalan uuden liiton perheen isäksi, (uusi identiteetti, perhe ja tulevaisuus) joka leviää ympäri maailmaa ja koostuu Juutalaisista ja pakanoista, joilla on yhdessä samanlainen usko ja luottamus, joka täytti Jumalan lupauksen Aabrahamille, Jeesukseen messiaaseen.

  • Alkuperäinen nimi Abram tarkoittaa hepreaksi "ylhäinen isä". Hänen uusi nimensä Abraham tarkoittaa "(kansojen) paljouden isä".

  • "…jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen." (Gal. 3:14).


Yhteenveton Paavalin ajatuksista jakeista 1-5:11, koska ne toimivat perustuksena, jonka avulla ymmärrämme loput kirjeestä.


  1. Koko ihmiskunta on toivottomasti synnin loukussa ja tarvitsee tulla pelastetuksi

  2. Pelastus ei kuitenkaan tule yrittämällä noudattaa lakia

  3. Sen sijaan Jumalan oikeudenmukainen ja uskollinen luonne on liikuttanut Häntä pelastamaan ihmiset Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta

  4. Jotta Hän voisi Aabrahamin kautta luoda kansojen paljouden, niin pakanoita, kuin Juutalaisia, jotka uskon kautta ovat Hänen uuden liiton ihmisiä

  • Ja niin Paavali aikoo tulevissa luvuissa osoittaa, kuinka tämä perhe on osa jotain paljon paljon suurempaa kokonaisuutta, jonka seurauksena on syntynyt aivan uusi tapa elää yhdessä.

Syty Sanasta raamattukoulussa raamattutunnin opetuksen piti Miika Kalliorinne. Miika on seurakunnan saarnatiimin vetäjä ja toimii luottamustehtävässä seurakunnan vanhemmistossa.