Isä ja mies

14.11.2023

Marraskuun toisena sunnuntaina Suomessa nostettiin liput salkoon isänpäivän kunniaksi. Olen kiitollinen omasta isästäni, joka on sankarini. Hän oli viisas ja luova sekä rukouksen mies. Opin paljon hänen esimerkistään. Meidän uskottavuutemme ja rehellisyytemme näkyy siinä, mitä olemme silloin, kun kukaan ei näe meitä.


Paavali kirjoitti erityisesti miehille. Hän rohkaisi heitä viidellä asialla, joita miehen olisi hyvä vaalia: 'Valvokaa, pysykää uskossa lujina, olkaa miehekkäitä, olkaa vahvoja. Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa' (1 Kor. 16:13,14). Nämä sanat liittyvät 1. Kor. 15. luvun yhteyteen, jossa Paavali kirjoittaa, kuinka voitto saadaan Jeesuksen, ei meidän omassa voimassamme. Sen takia hän kehottaa meitä olemaan vahvoja ja uskollisia loppuun asti. 1. Kor. 15:58 sanoo: 'Olkaa siis, rakkaat veljeni, lujia ja järkähtämättömiä, aina innokkaita Herran työssä, ja tietäkää, että vaivannäkönne Herrassa ei ole turhaa.' 15:57 jatkaa: 'Mutta kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!' Hänessä on meidän voittomme. Miehekkyys ei siis ole ihmisen omaa vahvuutta tai auktoriteettia, vaan lujuutta ja uskollisuutta. Meillä on kuitenkin usein kiusaus näyttää, mihin pystymme.

Miehuudessa on kyse vastuusta. Jeesus tuli ihmisenä maan päälle. Hän kasvoi viisaudessa ja suuruudessa, Jumalan ja ihmisten suosiossa (Luuk. 2:52). Jeesus on meille esimerkki. Hän antaa meille myös voiman kulkea jalanjäljissään sekä elää, niin kuin hän eli. Jeesus oli ihmisten ihminen. Hän teki ruoskan ja ajoi huijarit ulos temppelistä. Hän puolusti aviorikoksesta kiinni jäänyttä naista. Hän kutsui fariseuksia käärmeiksi. Hänen nimensä on Jumalan Sana, ja kaikki sotajoukot taivaassa seuraavat häntä. Hän itse hallitsee niitä rautaisella valtikalla. Hän on kaikkivaltias ja myös esimerkki meille.

Me opimme seuraamalla muita sekä voimme olla itse rohkaisevia esimerkkejä. Paavali kehottaa meitä valvomaan. Kun muutimme Kanadaan, eräs italialainen tuttava tarjosi isälleni olutta, mutta hän kieltäytyi. Kun työnantaja osti muille työntekijöille viiniä joululahjaksi, isäni sai kalkkunan. Kyseessä oli omien elämäntapojen valvominen - silloinkin, kun ei kukaan ollut katsomassa. Ajankäyttöä on myös valvottava, ettei joudu kiusauksiin. Kolme vuotta isäni teki työtä muualla ja tuli kotiin vain viikonloppuisin. Yksin ollessaan hän rukoili, luki sanaa, valmisti saarnoja ja maalasi tauluja lahjoiksi muille. On tärkeää valvoa, miten käyttää aikansa.

Paavali sanoo: "pysykää uskossa lujina, olkaa miehekkäitä, olkaa vahvoja". Paavalin kehotus oli olla miehekäs kuin sotilas. Tulee olla rohkea ja vastuullinen. Joskus kun meille tarjotaan parempaa palkkaa, asuntoa, autoa tai enemmän valtaa, meidän lujuuttamme tai miehekkyyttämme koetellaan. Pysymmekö lujina ja seuraamme Jumalan tahtoa, vai etsimmekö itsellemme menestystä? Isäni näytti esimerkkiä siitä, miten pysyä uskossa lujana. Hän sairastui vakavasti, ja kun Jumalan puhui hänelle sen kautta, hän luopui uudesta talosta ja ystäväpiiristä. Muutimme uuteen, ranskankieliseen kaupunkiin, jossa isäni otti työnsä ohella vastuun pienestä seurakunnasta.

Meidän tulee ottaa vastuu perheestämme ja muista kanssakulkijoistamme. Uskollisuutemme Jumalalle on esimerkki, joka johtaa monia taivas tiellä. Jos teemme valintamme omaa etua ajatellen, sillä ei ole iankaikkista arvoa. Joka kerta kun Jumala on avannut minulle uuden tehtävän ja paikan, olen saanut houkuttelevia tarjouksia; firman johtajuutta, bisnestä, tai olen saanut tontin upealta paikalta. Kaikki ne tuntuivat hyviltä minulle ja perheelleni, ja olisin voinut ajatella niiden olevan Jumalan siunauksia. Hengessäni tiesin kuitenkin, etteivät ne eivät olleet Jumalan tahto. Jumala on uskollisuudessaan, lupauksensa mukaan, antanut minulle ja perheelleni yltäkylläisen elämän.

Paavali jatkaa: "tehkää kaikki se rakkaudella, mikä on täydellisyyden side ja kaikkien siunausten juuri ja lähde." Miehenä oleminen ei ole hallitsemista, vaan alistumista. Rakkaudessaan meitä kohtaan Jeesus alisti itsensä ja kuoli ristillä meidän syntiemme takia. Se on todellinen voiman näyttö. Se on lujuutta. Puolustaa heikkoa ja olla valmis kuolemaan toisen puolesta. Jeesus on meidän sankarimme ja seuraamme hänen esimerkkiään, kun teemme kaikki rakkaudella ja haluamme toisten parasta enemmän kuin omaa, luovumme omista oikeuksista, ja rohkaisemme muita sanoilla ja esimerkillä. Välitämme Jeesuksen rakkautta kertomalle ihmisille, miten saada iankaikkinen, yltäkylläinen elämä Jeesuksen seurassa jo nyt. Olkaamme vahvoja, valvokaamme, pysykäämme uskossa lujina, olkaamme miehekkäitä ja vahvoja ja tehkäämme kaikki rakkaudessa - Jumalan kunniaksi ja lähimaistemme parhaaksi.

Paavali sanoo: 'Pysykää uskossa lujina, olkaa miehekkäitä, olkaa vahvoja.' Paavalin kehotus oli olla miehekäs kuin sotilas, rohkea ja vastuullinen. Joskus, kun meille tarjotaan parempaa palkkaa, asuntoa, autoa tai enemmän valtaa, lujuuttamme ja miehekkyyttämme koetellaan. Pysymmekö lujina ja seuraamme Jumalan tahtoa, vai etsimmekö itsellemme menestystä? Isäni näytti esimerkkiä siitä, miten pysyä uskossa lujana. Hän sairastui vakavasti, ja kun Jumala puhui hänelle sen kautta, hän luopui uudesta talosta ja ystäväpiiristä. Muutimme uuteen, ranskankieliseen kaupunkiin, jossa isäni otti työnsä ohella vastuun pienestä seurakunnasta.


Lauri Sorila seurakunnan emeritus lähetystyöntekijä ja vanhimmiston jäsen