Miten juutalainen kansa on yhä olemassa?

01.05.2024

Miten juutalainen kansa on yhä olemassa?

Yksi tämän ajan ihmeellisimmistä asioista on se, että juutalainen kansa ja Israelin valtio ovat edelleen olemassa. Noin 4000 vuotta sitten Jumala valitsi Aabrahamin, paimenen, juutalaisen kansan kantaisäksi. Monet muut Jumalan valitsemista merkittävistä hahmoista, kuten Mooses ja Daavid, ovat myös olleet paimenia. Tämä osoittaa, että Jumala valitsee työtovereikseen tavallisia ihmisiä – paimenia, kalastajia, rakennusmiehiä, rekkakuskeja, postinkantajia ja muita. Kaikki olemme kelvollisia ja riittäviä Hänelle, sillä omat ansiot eivät ole merkityksellisiä.

Daavidin tähti Helsingin synagogan ikkunassa

Aabraham syntyi Babylonian Uurissa, nykyisen Irakin alueella. Aabrahamin isän Terahin suuri perhe lähti tavoittelemaan Kanaaninmaata Jumalan kehotuksesta, mutta matkalle tuli pysähdys Haaran-nimisessä paikassa muutamaksi vuodeksi. Terah kuoli 205-vuotiaana, mutta Jumalan suunnitelma juutalaisen kansan kohdalla jatkui. Jumala teki liiton Aabrahamin kanssa, ja 1. Mooseksen kirja 12:1-3 kertoo Aabrahamille annetuista lupauksista juutalaisen kansan synnystä. 75-vuotiaana Aabraham jatkoi matkaa perheensä kanssa Haaranista kohti Luvattua maata. Maa sijaitsi tuolloin nykyisen Israelin kohdalla.

Myöhemmin juutalainen kansa joutui nälänhädän vuoksi lähtemään Kanaaninmaasta Egyptiin, ja siellä viipyminen kesti 400 vuotta. Tänä aikana kansa kasvoi noin 600 000 ihmisen kokoiseksi. Egyptin hallitsija ei suostunut päästämään juutalaisia lähtemään, ennen kuin Jumalan vitsaukset murensivat Faraon vastarinnan ja yrityksen hävittää juutalainen kansa.

Juutalainen kansa on sen jälkeen kohdannut monia haasteita. Toisen maailmansodan aikana natsit yrittivät hävittää heidät maailmasta, mutta tämä kauhistuttava yritys epäonnistui. Holokaustin aikana tapettiin kuitenkin arviolta 5–7 miljoonaa juutalaista, mikä on enemmän kuin Suomessa on ihmisiä.

Tilanne ei ole edelleenkään helppo Israelille, sillä sitä ympäröivät vihamieliset arabivaltioit haluavat hävittää sen. Juutalaiset ovat kuitenkin sitkeitä ja älykkäitä, ja Israel on ainoa maa, jonka Jumala ja maailman Luoja ovat nostaneet erityisasemaan. Jeesuskin syntyi juutalaisen kansan keskelle.

Vaikka juutalaiset ovat vain ihmisiä ja tekevät virheitä, Jumala ei salli terroristijärjestöjen tai vihamielisten valtioiden onnistua hävittämään tätä sitkeää kansaa. Meidän uskovien tehtävä on siunata Israelia ja rukoilla kaikkien ihmisten puolesta, jotta hekin löytäisivät Jeesuksen Vapahtajakseen. Aabrahamista tähän päivään asti juutalaiset elävät ympäri maailmaa kuljettaen mukanaan Jumalan heihin juurruttamaa identiteettiä. He tulevat säilymään, sillä heidät on valittu erityisasemaan ihmiskunnan keskelle.

Kimmo Nykänen seurakunnan vanhemmiston puheenjohtaja