Kirkkaan valon ilmestyessä – älä pelkää

22.12.2023

Tänä jouluna maassamme ovat kaikuneet äänet, jotka ovat hyvin erilaisia kuin ne, joihin olemme tottuneet. Monien turvallisuudentunne ja luottamus tulevaisuuteen ovat vaihtuneet epävarmuuteen, ahdistukseen ja jopa sodan pelkoon. Tuntuu kuin yön pimeys olisi laskeutunut yllemme. Juuri tällaisina aikoina profeetta Jesaja julistaa:

"Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa valo." (Jesaja 9:1)

Valon kohtaaminen muuttaa meidät, ja pimeys pakenee valon tieltä. Mutta me ihmiset olemme kuin Luukkaan evankeliumin paimenet, jotka kirjaimellisesti käännettynä "pelkäsivät suuresti", kun enkeli ilmestyi heidän eteensä ja Herran kirkkaus loisti ympärillään. Siksi enkelin ensimmäiset sanat olivatkin: "Älkää pelätkö!" (Luukas 2:9-10)

Tämä sanoma on yhä voimassa myös jouluna 2023. Meidän ei tarvitse pelätä, sillä itse Rauhanruhtinas, Jeesus Kristus, on kanssamme, kuten Hän on luvannut: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanajan loppuun saakka." (Matteus 28:20)

Hän, jonka syntymästä koko läntisen maailman ajanlasku alkoi, on luvannut suojella meitä ja olla kanssamme Pyhän Henkensä välityksellä. Ja tämä lupaus on voimassa aina ja kaikkialla.

Mennään siis rohkeasti jouluun ja alkavaan vuoteen 2024.

Älä pelkää!

Olemme yhdessä vaimoni Tabitan kanssa valtavan iloisia saatuamme aloittaa työn Porvoossa. Kerrotaan yhdessä seurakuntana kaikille ympärillämme tätä maailman parasta ja kaivatuinta uutista, joulun sanomaa. Pelastaja on syntynyt!

Olkaa siunattuja, Jori Asikainen Porvoon helluntaiseurakunnan paimen (pastori)