Uusi oppi ja monikulttuurinen seurakunta Roomalaiskirjeessä

14.01.2024

Apostoli Paavalin Roomalaiskirjeen viimeiset luvut tarjoavat syvällisiä oivalluksia kristillisen elämän ihanteista ja seurakunnan monikulttuurisuudesta. Tässä tiivistelmässä käymme läpi keskeisiä opetuksia ja niiden merkitystä nykypäivän uskoville.

1. Uusi oppi: Roomalaiskirjeen luvuissa 12–16 Paavali korostaa, että kristityn elämä on elämistä Jumalan yhteydessä. Hän kehottaa antamaan ruumiimme eläväksi uhriksi Jumalalle, mikä symboloi sitoutumista Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Paavali rohkaisee myös mielen uudistamiseen, joka auttaa meitä tunnistamaan Jumalan tahdon.

2. Monikulttuurinen seurakunta: Alkuseurakunnan aikaan uskovien joukkoon liittyi sekä juutalaisia että pakanoita. Paavali korostaa, että kaikki uskovat, riippumatta taustastaan, kuuluvat samaan seurakuntaan. Tämä periaate on edelleen ajankohtainen, kun puhutaan seurakunnan monikulttuurisuudesta ja ykseydestä.

3. Elämä seurakunnassa ja ihmissuhteet: Luvut 12–16 keskittyvät ihmissuhteisiin ja antavat ohjeita siitä, kuinka elää harmoniassa toisten uskovien, ulkopuolisten ja jopa vihamiesten kanssa. Paavali painottaa rakkauden merkitystä kaikissa ihmissuhteissa ja kehottaa välttämään maailmallisia arvoja.

4. Mielenmuutos ja hengen uudistus: Paavali puhuu omasta mielenmuutoksestaan ja korostaa, että todellinen muutos lähtee sisältäpäin. Hän muistuttaa, että Hengen uudistus on avain todelliseen mielenmuutokseen ja että kristityn tulisi pyrkiä Jumalan tahdon mukaiseen elämään.

5. Suhde esivaltaan ja ajankohtaan: Paavali kehottaa olemaan alamaisia esivallalle ja elämään nuhteettomasti ympäröivän yhteiskunnan keskellä. Hän korostaa, että kristittyinä elämämme tulisi heijastaa Jumalan arvoja, vaikka emme olekaan tästä maailmasta.

6. Vahvat ja heikot uskovat: Paavali puhuu vahvoista ja heikoista uskovista, korostaen, että meidän tulisi suhtautua toisiimme rakkaudella ja ymmärryksellä. Hän muistuttaa, että kaikki uskovat ovat erilaisia ja että meidän tulisi kunnioittaa toistemme eroavaisuuksia.

Roomalaiskirjeen luvut 12–16 tarjoavat arvokkaita opetuksia siitä, miten elää kristillistä elämää nykyaikaisessa monikulttuurisessa ympäristössä. Nämä luvut haastavat meitä katsomaan omia asenteitamme ja toimintatapojamme, rohkaisten meitä elämään rakkauden, ykseyden ja Jumalan tahdon mukaisesti.

Tutustu tarkemmin Minna Rissasen opetukseen alla olevien tiedostojen kautta. Opetus pidetty seurakunnan Syty Sanasta raamattukoulussa 11.1.2024