Diakonia

27.10.2023

Tervetuloa diakonian sivuille

Diakoniassa ei ole kyse vain yhdestä seurakunnan työmuodosta, diakoniatyöstä, vaan koko seurakunnan, sen jäsenten ja työntekijöiden, tehtävästä ja elämisentavasta. Seurakuntamme diakonian periaatteet nousevat Raamatusta: "Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille" (Matt. 7:12).

​Porvoon Helluntaiseurakunta haluaa diakoniatyön kautta kohdata ihmisiä ja kulkea lähimmäisen rinnalla. Diakoniatyömme perustana on Jeesuksen ja alkuseurakunnan esimerkki palvelevasta elämäntavasta ja lähimmäisenrakkaudesta. Diakonia on todistus Kristuksen rakkaudesta ja osa seurakunnan kokonaistehtävää. Pyrimme tukemaan hädässä olevia lähimmäisiämme niin hengellisissä ja henkisissä tarpeissa sekä pyrimme kohtaamme heidät siellä, missä he asuvat ja elävät. Yhdessä toteutettavan diakonian avulla edistämme seurakunnassamme keskinäistä vuorovaikutusta ja yhteyttä.

Seurakunnan diakoniatyössä palvelee vapaehtoisia seurakuntalaisia ja diakoniatyön eri muodot toteutuvat käytössä olevien resurssien mukaisesti.

Diakoniatyön yhteyshenkilönä toimii Kyösti Svart, puh: 040 731 7578

Leipäkirkko

Ruoanjakotyö on seurakunnan konkreettinen rakkauden kädenojennus yhteistyössä alueen ruoanlahjoittajien kanssa Porvoon vähävaraisten auttamiseksi. Seurakunta jakaa ns. ylijäämä ruokaan kahden viikon välein tiloissaan.

​Ylijäämäruoan lisäksi työn kautta halutaan kohdata ihmisiä. Konkreettisen ruoan lisäksi ruoajakotapahtumassa tarjoillaan pientä purtavaa ja pidetään hartaus. Halutessasi on mahdollisuus myös tavata ja keskustella seurakunnan työntekijöiden kanssa ja saada mm. rukoustukea elämän iloihin ja haasteisiin.

Ruoanjakotyöstä vastaavat Soraja ja Valde Lindgren

Tarvittaessa voit olla yhteydessä ruuanjakotyöstä Soraja Lindgren 0400 613710

​Ruoanjakopäivät 2024:
19.4.
3.5.
17.5.
31.5.
14.6.
28.6.

Porvoon Helluntaiseurakunta on mukana Hyvällä sydämellä -hankkeessa

Porvoon helluntaiseurakunta osallistuu osatoteuttajana Hyvällä sydämellä -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on antaa aineellista apua vähävaraisille, työttömille, syrjäytyneille tai muuten taloudellista tukea ja apua tarvitseville henkilöille anonyymisti.

Ota rohkeasti yhteyttä joko diakoniasähköpostin kautta tai soittamalla hankkeen vastuuhenkilöille. Voit soittaa vastuuhenkilöille tiistaisin 10–12 alla olevaan puhelinnumeroon: 046 5500752

Hankkeen vastuuhenkilöt: Kyösti Svart ja Soraja Lindgren
diakonia.porvoonhelluntaisrk@outlook.com

Ystäväpalvelu

Vapaaehtoiset vierailevat iäkkäiden luona, jotka eivät kykene tulemaan seurakuntaan. Näin pyrimme tuomaan elämään ystävyyttä, hyvinvointia, iloa ja seurakuntayhteyttä.

​Ystäväpalvelutoimintaa järjestetään tarvittaessa myös muille seurakuntalaisille. Akuutti avuntarve voi kohdata joskus yllättäen niin sinkkuja kuin perheellisiä.

Yhteyshenkilönä toimii Kyösti Svart 040 731 75 78

Käsikädessä - kehitysvammaistyö

Käsi Kädessä -toiminta on suunnattu kehitysvammaisille. Käsi Kädessä Kaveripäivä järjestetään muutaman kerran keväisin ja syksyisin sovittuna lauantaipäivänä klo 14-16. Tilaisuus on selkokielinen, havainnollinen ja kolmiosainen. Aluksi on laulua ja raamatunkertomus havainnollistettuna, välillä nautitaan välipalaa ja lopuksi erilaisia harraste pisteitä.

Yhteyshenkilönä toimii Pirkko Suhonen, pirkkoasuhonen@gmail.com

Lisätietoa löydät www.kasikadessa.net

Sairaalavierailut

Pyydettäessä tulemme vierailemaan sairaalaan. Vierailuilla voidaan keskustella elämästä ja hengellisistä asioista, rukoilla ja voidella öljyllä sekä viettää ehtoollista Raamatun opetuksen mukaisesti.

Vierailemaan voit pyytää seurakunnan pastoria, vanhimmiston jäseniä ja seurakunnan rukouspalvelijoita.

Yhteyshenkilönä toimii Kyösti Svart 040 731 75 78

Kyydityspalvelu

Kyydityspalvelu on tarkoitettu iäkkäille ja liikuntarajoitteellisille seurakuntalaisille. Ota rohkeasti yhteyttä, jos ja kun sinulla on kyyditystarvetta seurakunnan tilaisuuksiin.

​Yhteyshenkilönä toimii Kyösti Svart, puh: 040 731 7578

Päiväseurat

Päiväseurat on joka toinen tiistai klo 12.00 seurakunnassa kokoontuva iloinen joukko, joka on erityisesti ikäihmisille suunnattu mutta kaikille avoin kohtaamisen paikka.

Yhteyshenkilönä toimii Arja Tiittanen